Gezondheid Sport

Wanneer kan ik beginnen met sporten na de bevalling?

Leestijd: 2 minuten

Hoe snel kan ik beginnen met sporten na het krijgen van een kind?

Zodra je bent bevallen kun je al direct starten met kegeloefeningen om je bekkenbodem te trainen ten behoeve van een goed herstel en stabiliteit. Tijdens de zwangerschap heeft er namelijk druk gestaan op je bekkenbodem tijdens het persen. Hierbij zijn er belangrijke factoren die een rol spelen in het herstel van je bekkenbodem. Deze factoren zijn de mate waarin je actief bent gebleven tijdens de zwangerschap, en wat voor soort bevalling je hebt gehad.

Het activeren van je bekkenbodem zal je helpen tegen stressincontinentie. Dit is kort gezegd urineverlies bij hoesten, sporten en springen. Je zou ook je lage buikspieren zacht aan kunnen spannen als training om dit tegen te gaan. Mocht je wel consequent oefeningen hebben gedaan tijdens je zwangerschap, en je bevalling is verder soepel verlopen. Dan kun je volstaan met lichte oefeningen zodra je er klaar voor bent.

Luister vooral heel goed naar je lichaam en probeer aan te voelen hoeveel energie je hebt om te gaan sporten. Een moeder die aan het herstellen is van een geassisteerde geboorte of en keizersnede, zal zich anders voelen dan een moeder die reguliere bevalling heeft gehad via de gebruikelijke geboortekanaal.

Wat de omstandigheden ook zijn, doe voorzichtig aan. Zwangerschapshormonen en borstvoeding geven, kunnen je gewrichten beïnvloeden tot aan maanden na je bevalling. Dus wees voorzichtig om te snel te beginnen met heftige oefeningen.

sporten na bevalling

Wat is de beste oefening om mee te beginnen?

Net als het trainen van je  bekkenbodem, is ook wandelen een uitstekende manier voor nieuwe moeders om te trainen. Eropuit gaan help ook het voorkomen van postnatale depressie. Neem je kind eens mee voor een wandeling in een kinderwagen of in een buikdrager. Wanneer je weer op krachten komt, kun je de wandelingen verder uitbreiden door sneller en langer te gaan wandelen. Wanneer je je moe voelt, zorg dan dat je voldoende rust tussendoor neemt. Probeer jezelf niet uit te sloven, als je lichaam vraagt om rust.

Kom meer te weten over sporten na bevalling op de website van Mom in Balance. Zet de eerste stap naar een actief herstel!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.